Mujahadah

jangan terlalu sayang akan diri untuk "disakiti" di jalan mujahadah

Mujahadah itu pahit kerana syurga itu manis.
jangan manja diri ..... letih sedikit, tidak boleh....
hendaknya ..... hanya banyak rehat.
pahit sedikit sudah mengeluh.....
pedih sekelumit sudah mengaduh.....

kita disini (dunia) untuk berpenat. di sana (akhirat) barulah kita berehat.
di dunia kita menanam. di akhirat nanti kita menuai.
musim bertanam memanglah payah;mencangkul, membaja, menjaga daripada serangga dan bermacam-macam lagi kesusahan....
apabila tiba musim menuai nanti barulah terasa nikmat dan seronoknya.....


ومن يتق الله يجعل له محرج # ويرزقه من حيث لا يحتسب ومن يتوكل على الله فهو حسبه, إن الله بلغ أمره قد جعل الله لكل شيء قدرا #

Sunday, 9 June 2013


........اهلا وسهلا يا شعبان



Assalamualaikum.....
alhamdulillah.... masih ada kesempatan  lagi utk saya berkongsi ilmu...... wlupun saat ini sudah hampir dengan ambang peperiksaan...... namun ianya tidak menghalang kita untuk menyampaikan kebaikan...... dan saling ingat -mengingati......

sambungan post yg lalu.... masih mengenai bulan Sya'ban..... hehe....


TINGKATKAN PRESTASI IBADAH.......

" Nabi SAW mengajar kepada kita dan mengawasi kita dengan cara yg telah disampaikan melalui hadisnya. Oleh itu mengapa setiap kali masa berlalu, masih ada sifat2 (penyakit2 hati) ini dalam hati? kita seolah-olah membiarkannya ' bekerja aktif ' di dalam hati kita sehingga kita tidak sedar bahawa penyakit ini semakin hari semakin menghakis hati kita "


"Ya Rabb kami, beri ampunlah kami dan saudara2 kami yg telah beriman lebih dahulu dari kami, dan janganlah engkau membiarkan kedengkian dalam hati kami terhadap orang yg beriman; Ya Rabb kami, sesungguhnya engkau Maha Penyantun Lagi Maha Penyayang"
                                                                                 
                                                                                - Surah al-Hasyr: 10-


Membersihkan hati drp dendam, kebencian, dan hasad dengki itu merupakan  perkara asas dalam islam, kerana islam menegakkan kehidupan manusia di atas 2 perkara hablu minallah  dan hablu minannas..... bagaimana???? iaitu dengan jalinan cinta dan kasih sayang.

     
       " Tidak beriman salah seorang daripada kalian sehingga dia mencintai saudaranya sepertimana dia mencintai dirinya sendiri"
                                                            - Hadis riwayat Bukhari dan Muslim-
                                             

jika kita tidak mampu menegakkannya denagn dasar tersebut dan  prinsip ini, maka sekurang-kurangnya berdiri tegak di atas prinsip kebersihan hati daripada hasad dengki, dendam kesumat niat jahat, iri hati, cemburu buta, dan kebencian. ini merupakan penyakit umat2 terdahulu...... sebagainmana dikemukakan dalam hadis:

           "Menular kepada kalian penyakit umat2 sebelum kalian: iri hati, hasad dengki,  dan kebencian , itulah penghakis. aku tidak mangatakan ianya akan menghakis rambut, tetapi akan menghakis agama"

                                                               -hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi-


Rasulullah SAW menjelaskan bahawa Sya'ban mengandungi keutamaan dan kebaikan yg byk, dengan nilai berganda bagi mereka yg melaksanakan kebaikan dan ibadat dengan ikhlas dan bersungguh.

Baginda bertanya pada sahabat, maksudnya:

       " Tahukah kamu sekalian mengapa bulan ini dinamakan Sya'ban? " Mereka menjawab : " Allah dan Rasulnya lebih mengetahui. " Baginda menjawab : " kerana pada bulan ini bercabang banyak kebaikan ."

sebenarnya,,, dengan keutamaan yg ad pada bulan Sya'ban ini, Baginda memanfaatkan kesempatan untuk untuk meningkatkan prestasi ibadat dan amal kebaikan sehingga seolah-olah Baginda tidak pernah melakukan sedemikian pada bulan lain...

oleh itu ..... mari lah sama2 kita contohi jejak langkah amalan Rasulullah ..... dgn meningkatkan lagi prestasi amal kebaikan dan ibadah kita ...... =)

mohon beribu kemaafan dan teguran sekiranya terdapat kesilapan dalam perkongsian ini.......

renung2kan dan selamat beramal...... ^_^




No comments:

Post a Comment